dinsdag 8 september 2009

Ruud in de Pyreneeën

Vakantie Spanje, Pyreneeën 2009.

Nog nooit had ik gefietst in de Pyreneeën dus leek Spanje, waar het fietsen afgewisseld zou kunnen worden met wandelen en het Spaans praten (Karin haar tweede taal), ons een mooie vakantiebestemming

Na thuis de Michelinkaart van het gebied al verkend te hebben was het de 1e maandag van mijn vakantie dan zover. Een rondje in de omgeving van de camping. Deze tocht liep via het plaatsje Labuerda en Laspuña door uitlopers van de Peña Montanesa (2291 m.). Een mooi glooiend landschap leidde mij uiteindelijk weer naar Ainsa. Na een kleine 40 kilometers en 590 hm. was ik weer bij de camping. Een mooi rondje waar ik uiteindelijk toch 1 uur en 43 minuten over heb gedaan, bij een gemiddelde temperatuur van 28 graden.

Col d’Aspin en Col du Tourmalet
Omdat ik op een geringe afstand van een aantal Tour cols zat ben ik op woensdag 12 augustus 2009, terug richting Frankrijk gereden. Een sms van Eric deed mij op het vroege tijdstip goed, vlug even beantwoord dat ik hem op de hoogte zou houden. Toen ik op de camping wegreed was het in de vroege ochtend al 22 graden, toen ik het gebergte van de Pyreneeën in reed werd het bewolkter en kouder. Bij de tunnel/grens Bielsa met Frankrijk was het uiteindelijk nog maar 14 graden. Ik maakte mij even zorgen over de beperkte kleding die ik had meegenomen. In Spanje was het iedere dag rond de 35 graden, waardoor ik geen rekening had gehouden met slechter weer. Maar…ja….het zou een lange dag worden en ik was optimistisch gestemd over het weer. Na circa 1 uur en 30 minuten rijden kwam ik op de parkeerplaats in Arreau. Op de parkeerplaats waren meerdere wielrenners zich aan het omkleden en na een kort praatje met een Spanjaard, die ik niet kon verstaan en al zijn vragen maar met ‘Si Si Col d’Aspin’ beantwoorde reed ik vol goede moed richting de voet van Col d’ Aspin. Zoals bij een echte Vermeulen hoort ging ik gelijk de strijd aan met de berg en alle rijders die voor mij reden. Na meerdere keren bonjour en au revoir te hebben geroepen tegen andere wielrenners reed ik in een mooi drafje (zonder veel problemen) deze tour col op. In 55 minuten rijden was ik boven, ging lekker. Na een mooi afdaling richting Sainte-Marie-De Campan was ik bij het begin van de Col du Tourmalet. Vanaf deze zijde is de klim circa 17 kilometer.



In het begin is deze klim makkelijk, maar na 5 kilometer stijgt hij voortdurend met een percentage boven de 8%, met zelfs gedeelten rond de 10%. Dit is iets anders dan de Col d’Aspin. Zoals ik in mijn sms melde: ik voel met net als Kenny van Hummel “Klote”. Na genoten te hebben van het mooie uitzicht ben ik terug gereden richting Campan, om weer richting de auto te rijden. Na uiteindelijk 4 uur en 30 minuten, 2750 hoogtemeters en 84 kilometer op de teller kwam ik voldaan bij de auto, om weer richting Spanje te rijden.

Col de Peyresourde en Col d’Azet
Vandaag stond een dagje Saint Lary-Soulan op het programma. Met het totale gezin vroeg op pad. Mijn plan was het beklimmen van de Col de Peyresourde en de Col d’Azet om daarna met het gezin een dagje rondhangen in de bergen. Vanaf Avajan is de Col de Peyresourde niet heel zwaar. De bergen in de Pyreneeën zijn wel anders dan in de Alpen. In de Alpen zijn vaak veel bochten waardoor je constant iets hebt om naar toe te fietsen. In de Pyreneeën zijn er (zo is mijn ervaring!) wat minder bochten. Hierdoor is het (soms) mentaal zwaar en lijkt er maar geen eind te komen aan de klim. Nadat ik de top van deze col had bereikt, met nog een toetje richting het skioord Peyragudes, ben ik halverwege de afdaling richting de Col d’Azet gereden. Deze klim, minder bekend en niet zo lang (7,5 kilometer), was zwaar. Ongeveer 4 kilometer lang kwam deze klim niet onder de 10%, met een uitschieter richting de 14%. Op dit moment mis je wel de trippel! Boven op deze berg, zag ik het plaatsje Saint Lary-Soulan waar Karin en de kids al aan het wachten waren. Na 3 uur en 15 minuten (66 kilometers, 1620 hoogtemeters) fietsen was ik terug.

Na het beklimmen van deze tourcols heb ik nog een drietal dagen in de vroege ochtend een rondje om de camping gefietst. In totaal 330 kilometer gefietst met 7500 hoogtemeters en ook nog veel gewandeld en gezwommen met het gezin. Kortom een mooie en sportieve vakantie, een vakantiebestemming om een keer terug naar toe te gaan!!!

Geen opmerkingen: