maandag 5 oktober 2009

Tacx upgrade: deel 2

Zo, net effe de Alp d'Huez opgeknald. Met een hartslag van tussen de 175 en 180, en dat is niet flauw.

Wat viel tegen?
* de tijd (ahum...)
* Het feit dat er geen verschil in weerstand te voelen is tussen 5% en 10%. Ik ben dus de Alp opgereden met 40*25 en 40*23, en dat lukt in het echt niet.

Wat was er leuk?
* De 1 uur 23 minuten en 3 seconden (ahum...) vlogen voorbij
* Het motiveert mij om op dat ding te gaan zitten en mezelf uit te dagen
* Ondanks dat je geen verschil in weerstand voelt, daalt wel je gereden snelheid als het steiler wordt en je blijft hetzelfde wattage trappen. De tijd is dus redelijk realistisch. Mijn PR op de Alp, een week voor de Marmotte (die ik wél uitgereden heb) is 1 uur 24 en nog wat, dus dit komt er aardig in de buurt
* Je kunt als je nog eens de Alp opfietst jezelf (of enig ander bestand, dus ook van andere tacxers) als tegenstander kiezen. Je krijgt dan onder in beeld te staan hoe groot je voorsprong of achterstand is in meters. Zo kun je off-line dus ook nog tegen elkaar fietsen

Wat ik me nog afvraag is of je gewicht wordt meegenomen om te bepalen welke snelheid je rijdt bij welk wattage, maar dat blijkt gauw genoeg als we onderling tijden gaan vergelijken.

Conclusie? Die upgrade motiveert ontegenzeggelijk. Of het voldoende zal zijn om er veel uren mee te maken. De tijd zal het leren.

Geen opmerkingen: