zaterdag 26 december 2009

IJs en weder dienende

Kerstdagen. Traditioneel gaan weegschaal en kerst niet goed samen, en dat zal dit jaar niet anders zijn. Toch heb ik niet bij de pakken neergezeten, maar heb me zelfs beide dagen fysiek ingespannen.


Eerste kerstdag stond in het teken van het wegwerken van dé kater. Niet een kater, maar dé kater. De jaarlijkse 25 december kater. Niet omdat ik eerste kerstdag niets vind, maar vanwege de jaarlijkse borrel op kerstavond. Ook dit jaar weer erg gezellig, en dus brak op vrijdagochtend. Na mezelf een poosje in alle posities gewrongen hebben restte er maar één oplossing: de kater er uit tacxen. Zo gezegd, zo gedaan. En wat was bedoeld als een uurtje lekker peddelen werd uiteindelijk een echte training van 2,5 uur. En het belangrijkste: kater weg.

Vandaag stond de toertocht van mijn oude club Ons Verzet uit Schaijk op het programma. Om half negen verschenen Cor en Ruud op appèl. Ruud was onderweg al op zijn bakkes gegaan, want door de dooi en regen van gisteren en de vorst van vannacht was het spiegelglad buiten. Glibberend en glijend ging het richting Schaijk, dit keer zonder valpartijen. Om half 10 gingen we van start en al snel kon ik de fiets weer aan de kant zetten. De bandendruk moest echt way omlaag omdat er anders helemaal niet te fietsen was. Mijn tractorbanden (23 mm) boden duidelijk meer grip dan de banden van Cor en Ruud, en ik was de beide heren ook al snel kwijt. Het bleef echter oppassen geblazen. Ik heb minstens tien medefietsers onderuit zien gaan. Zelf ben ik wel blijven zitten, maar een aantal keren scheelde het niet veel of ik was ook onzacht in aanraking gekomen met moeder Aarde.

Na een 5 kwartier bereikte ik de pauzeplek en eigenlijk had ik al besloten om direct van daar naar huis te fietsen omdat het steeds gladder leek te worden. Ruud, die een minuut of 5 na me bij de pauzeplaats kwam was het daar gelukkig mee eens. Cor konden we het niet vragen, want die was na 3 kwartier wachten nog steeds niet gearriveerd. Daarom zijn we maar even bij hem thuis langs gefietst, waar zijn vrouw er in slaagde om telefonisch contact te leggen. Cor mag zijn verhaal hier zelf plaatsen, ik weet echt niet wat hij uitgevreten heeft.

Al met al een vruchtbare trainingsweek met meer dan 10 uur sporten. En de komende week heb ik vakantie, dus eenzelfde hoeveelheid er bij moet zeker kunnen.

Geen opmerkingen: