vrijdag 23 december 2011

Evaluatie 2011

Het is al een tijdje december en dus tijd om het afgelopen jaar eens rustig te evalueren. En natuurlijk om plannen te maken voor 2012, maar dat verdient een eigen artikel.


De doelen voor 2011 lagen eind december al vast : La Ventoux, de Trois Ballons, de Marmotte en de  Maratona. Wat is daar van terecht gekomen?

Nou, gewoon, helemaal niks. Van die 4 heb ik er uiteindelijk 1 gefietst, de Maratona. En die ook nog eens in een tijd die een stuk langzamer was dan ik in het begin van het jaar als doel had gesteld. Het jaar begon nog wel voortvarend met ruim 3.000km in de eerste 4 maanden van het jaar, een absoluut record. Echter, het werk gooide flink roet in het wielereten. De hele maand mei was ik in de US en daar kwam van fietsen helemaal niets. Een luizige 173 km, verzameld tijdens een prachtig fietsweekend in Salt Lake City. Zaterdags ging ik helemaal kapot en had ik een ontmoeting met een moose: De volgende dag gevolgd door een rit die strandde in de sneeuw (let op! nieuw beeldmateriaal!):










Dat waren dan ook de enige twee ritjes in mei. Juni was iets beter en ondanks de trainingsachterstand reed ik eind juni mijn eerste cyclo van het jaar: La Morzine. Ik moest toch voor mijn werk in Genève zijn dus het nuttige maar met het aangename gecombineerd. Het leverde wel mooie plaatjes op maar geen resultaat.










Uiteindelijk dus toch nog een beetje voorbereiding gehad voor de Maratona. De tijd van net iets meer dan 7 uur was 3 kwartier sneller dan een maand eerder over een vergelijkbaar parcours bij La Morzine en 1.40 uur sneller dan in 2008 maar ik bleef ver verwijderd van de snelle mannen van DBA.


Op vakantie in Zweden nog wel de nodige kilometers gemaakt en vanaf eind september is het eigenlijk MTB wat de klok slaat. De focus was vanaf toen al gericht op 2012 en dat is -ie nu nog steeds. Maar daarover later meer.


Tussenstand qua kilometers is ongeveer 7.500 km. Helemaal niet slecht maar de verdeling over het jaar was wat beroerd. Conclusie mag zijn dat ik een erg leuk en internationaal fietsjaar gehad heb (met de fiets bereden landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Zweden en de US!) maar dat de prestaties ver achterwege bleven bij de verwachtingen. Uiteindelijk hou ik er een goed gevoel aan over en verheug ik me alweer op wat komen gaat in 2012!

Geen opmerkingen: